Al zo lang als ik me kan herinneren voel ik de drang om mijn belevingswereld te vertalen in creatieve uitingen. Als klein jongetje maakte ik boekjes met verhalen voor de kinderen uit de buurt, waar ze zich dan op konden abonneren. Ik schreef mijn eerste liedjes op de basisschool. Speelde gitaar in een rockband. Steeds op zoek naar manieren om mensen te raken, zoals ik zelf graag door creativiteit geraakt word. In film komt alles samen: structuur, kleur, compositie, karakter, psychologie, beweging, techniek, muziek. Het is een uniek en complex medium met eindeloos veel mogelijkheden om te communiceren. Het is dan ook geen wonder dat het mijn gekozen vorm werd.
Sinds ik in 2004 als scenarioschrijver afstudeerde aan de Nederlandse Filmacademie heb ik me ontwikkeld tot allround filmmaker. Ik heb ervaring met onder meer productie, scenario, regie, interview, animatie, vormgeving, montage en audio. Dat betekent voor opdrachtwerk dat ik in een vroeg stadium in een project kan instappen als sparringspartner om het vervolgens tot aan de oplevering te begeleiden. Mijn niche ligt in het veld van de publieke veiligheid en informatievoorziening. Ik werk dan ook veelal voor overheden en instanties die zich hiermee bezig houden.
Ik combineer dit met vrij werk. Sinds 2000 heb ik verschillende korte fictiefilms geschreven, waarvan een selectie op deze site te zien is. In 2017 was de korte animatiefilm ‘Bullet Time’ de officiële Nederlandse inzending voor de Academy Awards. In 2018 trok ik de stoute schoenen aan en ging ik een eigen scenario regisseren. Dit leidde in 2019 tot de première van ‘Medulla’ op het Nederlands Filmfestival, waar hij werd genomineerd voor beste regiedebuut. In 2022 volgde mijn tweede film ‘Sex Sells’, die in Los Angeles in première ging op het L.A. Shorts filmfestival. Voor deze film schreef ik ook de original soundtrack, die ik in mijn eigen studio opnam.
Het filmvak is een innovatief veld. Toen ik begon was ‘breedbeeld’ de nieuwe standaard en kwamen de eerste digitale HD-camera’s op de consumentenmarkt. Nu worden producties in 8K gedraaid en biedt Artificiële Intelligentie mogelijkheden waarvan we nauwelijks de gevolgen kunnen inschatten. Ik vind het leuk om up-to-date te blijven van deze nieuwe technieken. Zo bied ik inmiddels de mogelijkheid aan om films met een verouderde resolutie via AI te ‘upscalen’ naar moderne maatstaven als 4K of zelfs 8K. Zo kunnen mijn klanten aan hun product een langere houdbaarheid meegeven. Het grappige is dat deze interesse ook al jaren zijn weg vindt in mijn fictiefilms, waar technologische vooruitgang regelmatig een thema is, gekoppeld aan onze positie als mensen hierin. Kijk maar eens naar de scenario’s voor ‘Transfer’ (2003), ‘Copy Paste’ (2010) of ‘Sex Sells’ (2022).